keskiviikko 9. joulukuuta 2015

Falafel pyörykät

Kun olin vegenä, olin vegenä painonpudotuksen vuoksi.
Sain silloin menlkeen 10 kg pudotettua. Sen 2kk jälkeen mulla ei ollut enään "painavaa" syytä olla vegenä.
Harmittelin myös itselleni kuinka mulla oli vegenä niin hyvä olla enkä tuntunut enän millään saavani itseäni niskasta kiinni.
Kunnes jonkinaikaa sitten eksyin ystäväni fb sivulta videoon suomalaisista teurastamoista.
Sen jälkeen luin Venla savikujan blogista aiheesta lisää.
Kaiken tuon jälkeen olin niin ahdistunut ja tajusin että olin tietämättäni tehnyt todella suuren päätöksen ja painoni oli oikeasti tuossa asiassa pieni huoli.
Aloin ottamaan asiasta selvää mm. mikä vaikutus kaikella on maapalloomme jne.
Minulla oli yhtäkkiä älyttömän monta PAINAVAA syytä!
En ole täysin vegaani koska syön kalaa sillontällön ja kananmunia todella harvoin mutta sillointällöin myös.
Eli olen lähinnä kasvissyöjä, mutten täysin sekään.

Otin vegenä todellapaljon selvää sen ravinne sisällöistä jne joten oli suht helppo palata "vanhoihin tapoihin" Ja nyt kun en ole "dieetillä" niin tämä on jopa helpompaa! :)

Olin pari päivää sitten kaupassa, poika nukkui sopivasti päikkäreitä vaunuissa joten mulla oli aikaa tutkia kaupan sisältöä.
Löysin valmisjauheen Falafel pyöryköihin.
nimi oli Sevan mix FALAFEL  <- Tuo väritys on paketissa :DAinesosat: Favapapu, Kikherne, mausteet, leivinjauhe, suola, sipuli, valosipuli, persilija.
OHJE

Pyörykät

1pss Falafel-pyörykkäjauhetta
1,25dl Kylmää vettä

1. Lisää Kylmä vesi ja jauhe kulhoon ja sekoita, anna turvota tunti.
2. Pyöritä turvonneesta taikinasta pyöryköitä.
3. Paista pyörykät kattilassa runsaassa oliiviöljyssä kullanruskeiksi.

Muussi

1kg Jauhoperunoita
½dl Soijamaitoa
1tl Suolaa

1. Kuori, pilko ja keitä perunat.
2. Kun perunat on kypsiä kaada ne yleiskoneeseen, lisää maito ja suola ja vatkaa kuohkeaksi

KASTIKE

1dl Pyöryköistä jäänyttä paisto oliviiöljyä.
2dl Sipulin makuista kaurakermaa
4 Kirsikkatomaattia
Suolakurkku
Kasvisliemikuutio
4rkl Tomaattimurskaa

1. Lisää kattilaan oliiviölljyn joukkoon kerma, keitä miedolla lämmöllä niinkauan että kerma on sekoittunut öljyyn.
2. Lisää joukkoon kasvisliemikuutio, tomaattimurska, pilkottu suolakurkku ja pilkotut tomaatit.
3. keitä hetki ja sekoita kaikki tasaiseksi.
jos haluat kastikkeesta paksumpaa lisää 1 rkl vehnäjauhoja.

Monet on yllättynyt kuinka maukasta ruoka on ilman lihaa.
Se  on  oikeasti totta, Ruoka on taivaallista myös ilman lihaa, kuten esimerkiksi tämä!
Poitsuki veteli seittemän pyörykkää helposti!
Hänellekkään ei oo ikinä uponnut liharuoka niin hyvin kuin kasvisruoka, eikä ihme! onhan nämä ihan älyttömän herkullisia :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti