lauantai 27. kesäkuuta 2015

Oikea suunta terveelliseen elämään.


Mulla on aina ollut hankaluuksia terveellisyyden kanssa, olen yleensä vetänyt kaikkea roskaruokaa ja karkkia niinpaljon kuin sielu sieti. Vaikka söin mitä tahansa mun paino ei ikinä noussut, pysyin aina tosi laihana. Oon kyllä aina pyrkinyt liikkumaan mahdollisimman paljon.
Raskauden aikana kuitenkin kiinnitin huomiota siihen mitä söin, silti mulle kertyi 31kg koska mun aineenvaihdunta lakkasi täysin.
Synnytyksen jälkeen lepäsin ihan rauhassa ja annoin itselleni aikaa. Kun mun mieliala alkoi palautumaan normaaliksi ja tipuin takaisin maanpinnalle synnytyksen jälkeisestä kuplasta.
Muistan kuinka katsoin peiliin alusvaatteisillani ensimmäistä kertaa synnytyksen jälkeen.
Se oli todellinen shokki.
Muistan kuinka sillon jo päätin etten halua näyttää tältä, mutta ikinä en ole vaatinut itseltäni mitään.
Olen päättänyt jo silloin että kilot lähtee kun on lähteäkseen kunhan lähtee.

Tiedän että maailmassa on paljon naisia jotka ovat kokeneet saman, aloittavat dieetin, laihtuvat, kun dieetti loppuu lihoavat takaisin. miksi?

Mä oon koonnut pari minua elämäntapamuunnokseen kannustanutta asiaa jotka halusin jakaa teille.
Toivon että tästä voisi olla joillekkin hyötyä.

- Älä vaadi itseltäsi liikoja. Tee kaikki omaan tahtiin älä aseta itsellesi määräaikoja äläkä liiallisia tavoitetta. Kaikki tavoitevaatteet jne. kannattaa jättää pois, koska jos treenaat lihaksesi kasvavat etkä välttämättä ikinä tule mahtumaan ihanaa xxs koon tavoitemekkoosi.

- Älä kiellä itseltäsi liikoja. Esimerkiksi varmaan jokatoinen "En syö vuoteen mitään hyvää"- Lakko päätyy salasyöpöttelyyn tai syöt entistäenemmän romahduettuasi. Aseta itsellesi esim viikkoon tai kuukauteen yksi herkkupäivä jolloin saat syödä tietyn verran hyvää. 
- Kuuntele kehoasi. Jos alat käymään salilla tai ohjatuilla tunneilla, älä ikinä yritä olla vahvempi kuin olet. Se ei haittaa, siinä ei ole mitään hävettävää. Teet juuri niinkuin itsestäsi tuntuu hyvälle. Salilla käyminen yleensä voi loppua siihen ettei se tunnu mukavalta. Se ei todellakaan tunnu mukavalta jos käyt salilla verenmaku suussa ja voit huonosti.
Mäkin  tein monta kuukautta liikkeet ilman painoja.

- Panosta terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon. Dieettien kohdala kannattaa oikeasti miettiä mitä sillä ajetaan, onko se hetkellistä vai elämäntapamuutos. Jos sinulla on esimerkiksi haaveena tiputtaa 20kg siihen ei todellakaan auta viikon mehudieetti. Siinä vaiheessa kannattaa oikeasti satsata terveelliseen ruokaan ja muistaa liikkua. 

- Et saa olla syömättä! Jos urheilet etkä syö lihakset ei kasva ja elimistö alkaa varastoimaan rasvaa.
Etkä saa energiaa jota tarvitset urheiluun.

- Urheilun pitää olla mieluisaa. Jos salillakäyminen ei innosta. Youtubesta löytyy paljon videoita hyviin treeneihin tai kännykkään saa ladattua treeni sovelluksia. Ulkona on kaupungin noita pölkky puntteja joita mä kutsun ghettopuntiksi :D Lenkkeily, hölkkä, juokseminen. Monet käyttää tekosyynä "nokun on lapsi" ei se lapsi ole este.. Jos lenkillä käy kaksi kertaa viikossa ja/tai kotona treenaa kolme kertaa viikossa lapsen kanssa. Se ei todellakan ole paljoa, Treenin ei tarvitse olla aina tunnin pituinen se voi olla myös lyhyt niitäkin löytyy youtubesta paljon. 

- Oma asennoituminen on tärkeää. Jos jatkuvasti keksit tekösyitä, on painonpudotus lähes turhaa.
Kun treenaa ja syö hyvin, ihminen on yleensä virkeämpi ja energisempi silti monet ei jaksa lähteä edes yittämään koska ei jaksa. Ei sillon jaksa jos ei viitsi edes yrittää, mutta silloin on turha valittaa Minä itse nukuin 3h yöunia ja silti painelin salille vaikka kotona pitää siivota, hoitaa pintä vauvaa ja koirat. Kaikki lähtee vaan omasta asennoitumisesta ja siitä mitä sä itse itseltäsi haluat ja mitä haluat saavuttaa. 

- Laihdutus prosessista kannattaa puhua. Yleensä, lähes aina, jos menet jonkun luokse kahville siellä on tarjottavaa, jota toki kahteliaana ottaa. Jos olet kertonut etukäteen laihduttavasi niin harvoin kukaan tuputtaa sinulle herkkuja. Tai jos on juhlat joissa vältät notkuvaa herkkupöytää, ihmiset ravaavat vuorotellen kysymässä "miksi et syö?" ja "syö nyt" ja sitä jankataan niin kauan että syöt, mutta kun olet kertonut asiasta väittely yleensä päättyy siihen yhteen "ei kiitos" vastaukseen. Yleensä laihdutus on asia jota ympärillä olevat ihmiset tukevat.
- Anna itsellesi aikaa. Strssi hidastaa laihtumista, sentakia painonpudotuksesta ei kannata ottaa lisää stressiä. Kilot tippuvat ajan kanssa. Itse olen käynyt salilla nyt  9kk ja painoa mulla on tippunut 16kg mikä on tosi vähän aikaan nähden, mutta mä oon ollut paljon virkeämpi, iloisempi, tyytyväisempi ja mulle on kasvanut huomattavasti lihasta. Mua ei haittaa vaikkei kilot ropise kaatamalla mulle on tärkeintä että voin hyvin. Mä oon käynyt ristiriitaisia tunteita salillakäymisen kanssa vain kerran. mulle tuli yhtäkkiä semmonen olo etten vaan jaksa ja sekin oli siihen aikaan kun itse söin huonosti. Eli jos olisin kokoajan syönyt hyvin olisi luultavasti löytynyt energiaa myös treeniin eikä olisi tuotakaan romahdusta koettu.

- Palkitse itsesi. Muista että jokainen tehty on saavutus.
Voit merkitä itsellesi kalenteriin joka kuukauden loppuun mitä saat jos olet onnistunut.
Laita esimerkiksi joka viikko rahaa sivuun senverran kuin olisit käyttänyt herkkuihin ja osta tai tee niillä jotain mukavaa. Ota tämä käyttöön vasta kun olet oikeasti asennoitunut.
- Liimaa jääkaapin oveen kuva miltä et halua näyttää. Yleensä syöpöttely hetki iskee illalla, eli juuri silloin kun ei enään kannattaisi syödä juuri mitään koska et kuluta niitä enään yön aikana.
Kun jääkaapin ovessa möllöttää se jolta et ikinä haluaisi näyttää saa se sinut luultavasti menemään takaisin paikoillesi.

- Tiedä onnistuvasi. Joka kerta kun olet tehnyt jotain tiedä onnistuneesi.
Olet jokakerta lähempänä onnellista ja tyytyväistä itseäsi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti